*מכאן כל מילה נוספת היא ספויילר לפרק השני של העונה השביעית של משחקי הכס: Stormborn.*
אני רוצה להתחיל עם אחרית הימים: דנירז אמרה את השם של ג'ון סנו. אחרי שש שנים וארבעה חודשים מהפרק הראשון של הסדרה, שתי דמויות מרכזיות שנמצאו עד העונה השביעית ביבשות שונות מגיעות לתודעה אחת של השניה. יותר מזה, בסוף הפרק הזה הוא יוצא למסע אליה.
אתם יכולים להיות ציניים, אבל מדובר באחד השיאים של הסדרה הזו והוא בוצע לעילא ולעילא. אתם עוד תשבו על כסא הגלגלים הביוני המרחף שלכם כשתהיו בני 132, ותספרו לנכדים שלכם על היום שבו שדרו את פרק 2 בעונה 7 בו דנירז פרי-סער וג'ון שלג למדו אחת על השני. החיבור הזה הוא בבסיס הסדרה הוא מעמודי התווך שלה. הוא המוביל העיקרי למלחמה הגדולה של האש והקרח, הוא למעשה הסיבה שג'ורג' ר ר. מרטין כתב את כל הסדרה (היצ'קוק קרא לזה המקגאפין- הדבר שהדמויות רודפות אחריו ולצופים לא אכפת).
אי שם אל המצודה אשר בדרגונסטון מגיעה מליסנדרה ומודיעה לדנירז על הנבואה של אל האור והנסיך שהובטח. מסתבר שיש אותיות קטנות לנבואה ופלפול בלשני כי בשפה הולאריאנית למילה שמייצגת את הנסיך שהובטח אין שיוך מגדרי- כלומר יכול להיות בן או בת. דנירז או ג'ון. טיריון שעוד זוכר את ג'ון סנו מימיו הקצרים בחומה, הופך למליץ יושר ומבקש מדנירז שתיצור איתו קשר וכך היא עושה.
אם כבר בפלפולי לשון עסקינן, ג'ון סנו מעולם לא רצה להיות נסיך ולא מלך- וזה מה שמעמיד אותו בדיוק במקום הראוי ביותר לתואר. כל פעם שמבקשים מהדמות הכריזמטית הזו לנהל או לשלוט הוא מוצא מחליפים. כך היה במשמר הלילה, וכך היה גם בפרק הזה שהוא מעביר לסאנסה את השליטה בצפון והופך אותה למעשה ל- Queen in the North.
לעומתו דנירז כבר במשך זמן מה אומרת 'אני אשלוט' 'אני אכבוש' 'אני אנווט'. אם לצטט את אחת הדמויות האהובות עלי טייוון לאניסטר זצ"ל : Any man who must say ‘I am the king’ is no true king" (כל איש שחייב לומר אני הוא המלך, אינו מלך באמת- תרגום חופשי). הוא אמר את זה לג'ופרי שלא האריך ימים. נקווה שכמו בשר הטבעות, הציטוט מתייחס רק לגברים.
עוד מילה לגבי דנירז שהפכה קשוחה וחסרת עכבות, בסצינה בה היא מעמתת את ואריז עם הנאמנות שלו כלפיה, נולד אחד המונולוגים החזקים של הדמות הזו בסדרה אשר מודיע כי הנאמנות שלו היא לעם, לאנשים, וכל עוד דניזרז תהיה נחמדה לאנשים הוא שלה. בהחלט סגירת פינה חשובה. הסצינה הזו מתכתבת בצורה נהדרת עם מונולוג קצת פחות נחמד של פיטר בייליש (אצבעוני) עם ג'ון סנו במערת הקבורה בוינטרפל. בייליש מדבר על אהבתו לקייטלין סטארק וסאנסה וג'ון משחק את תפקיד האח הגדול והשתקן אשר סולד מפוליטיקאים ותככנות ומזהיר את בייליש לא להתעסק עם סאנסה אחותו הקטנה- הוא יודע טוב מאד כמה מסוכן זה להשאיר אותה עם כל כך הרבה כח בקרבת נחשים. ולבסוף הוא יוצא לכוון דרגונסטון במטרה לחבור לדנירז ולהתחיל לכרות את זכוכית הדרקון שתעזור לו במלחמה נגד המתים המהלכים.
גם סרסיי וג'יימי ממשיכים לנסות ליצור איזשהי קואליציה בעזרת יצירת פייק ניוז. סרסיי מספרת לבתים שעוד נאמנים לה כי 'אם הדרקונים' הבת של המלך המשוגע, העבירה את הדותרקים הפראיים והאנסים ביחד עם צבא טמא של סריסים חסרי רחמים לתוך ווסטרוז. סרסיי משתמשת בגזענות והסתה כדי לאחד את הבתים הלבנים והטהורים לכאורה של ווסטרוז נגד דנירז. הסצינות האלה שגורמות לשעמום אצל צופים רבים מחזיקות למעשה את כל המהלכים הגדולים. ניסיון החבירה של ג'יימי לבית טארלי במטרה לפגוע באולנה טיירל אולי נראה ונשמע כמו סצינה חלבית מ'בית הקלפים' אבל כבר ראינו שמשפחת לאניסטר יודעת לחבור לגורמי כח משמעותיים. אנחנו עוד נצפה בפורענות שהדיפלומטיה הזו תוליד.
חזרה לדרגונסטון, דנירז מכנסת את הקבינט שלה שמורכב ממלכות הדרום: בית מארטל מדורן ביצוגה של אילריה. בית טיירל ביצוגה של אולנה טיירל, האחים לבית גרייג'וי, טיריון ימין המלכה וואריז היועץ. כל הדרום רוצה לצאת למלחמה ולכבוש את מעלה המלך מידיה של סרסי. דנירז מאמצת את הקו של טיריון שהתעקש שהיא לא צריכה להיות מלכת האפר, אלא מלכת האנשים.
המהלך שלו מבריק ומציג תפיסה אסטרטגית מרשימה שמראה את התפיסה של ניצחון באמצעות התודעה ולאו דווקא באמצעות הכוח: הבתים שנחשבים לגיטימיים: דורן, טיירל וגרייג'וי יצורו על מעלה המלך ויחנקו את הממלכה מבחינה כלכלית, בעוד שהצבא של הבלתי טמאים ביחד עם הדרקונים והדותרקים יכבשו את צוק קסטרלי- ביתם של משפחת לאניסטר. ככה דנירז מראה שהבעיה שלה היא חוסר הלגיטימיות של שלטון לאניסטר ולא עם אזרחיה המסכנים של מעלה המלך שגם ככה סובלים. ככה גם נזכה לתצוגת תכלית מרהיבה של הכוח הנמצא באמתחתה של דנירז.
נעצור רגע את כל המגה-מהלכים ונתעכב על סצינה קטנה ומרגשת בין תולע-אפור מפקד צבא הבלתי טמאים, למיסנאדיי היועצת והמתרגמת של דנירז. שני עבדים משוחררים בחדר אחד. בעוד תולע-אפור משחיז את חרבו לפני יציאתו לצוק קסטרלי, מגיעה מיסאנדי להיפרד. כדי להראות ששחרור עבדים מלווה בזכויות משתמשת הסדרה בתולע-אפור: הוא שגדל וחושל להיות לוחם חסר מורא ופחד מספר למיסנאדי שהיא החולשה שלו, הוא מרגיש פחד, פחד שיקרה לה או לו משהו וכך הם לא יוכלו להפגש יותר. הטענת הדמות הזו ברגש כמו פחד מציגה את השחרור האמיתי של תולע-אפור, והוא מתקבל על ידי מיסאנדי באהבה על אף נכותו. אני התרגשתי.
וכמו שקלאגיין 'הכלב' חזר לבקתה בפרק הראשון, אריה חוזרת לטברנה בה היא השאירה את Hot pie אי שם בעונה השלישית. הוא מגלה לה שג'ון סנו כבש את וינטרפל מידי הבולטונים. אריה מסיימת לאכול ומחליטה לחשב מסלול מחדש, ולבסוף מחליטה להמשיך צפונה ולא כתוכניתה לכוון מעלה המלך. אבל רגע, הסצינה שממשיכה את הקו של אריה כוללת מפגש שיכול להעיד על החלטותיה.
אריה יושבת באמצע יער מושלג לצד מדורה מאולתרת ומישהו או משהו מתקרבים. תחילה אדי הקור היוצאים מפיה מכוונים אותו למהלכים הלבנים (אחד מסימני ההיכר שלהם) אבל בסוף מדובר בלהקת זאבים שבראשתם נמצא נמיריה, זאבת הבלהות הענקית ממנה הופרדה (הסדרה מתחילה שילדי משפחת סטארק מאמצים משפחת גורי זאבי בלהות- אחד לכל ילד). נמיריה מהווה את תמונת המראה של אריה: זאבה בודדה שחושלה על ידי הטבע והפכה לנקבת-אלפא. אריה ונמיריה מזהות זו את זו.
אריה מנסה לשכנע אותה לרכב איתה לוינטרפל ולהתאחד עם משפחתה, אך לנמיריה טוב בפרא, אז אומרת אריה שורת דיאלוג: "זו לא את" (it's not you) לצופה מהצד מדובר ברפליקה שמטרתה לבטל את הזיהוי של הזאבה כנמיריה. סטופ. ריוויינד, עונה ראשונה פרק רביעי, אריה ואביה עליו השלום יושבים ומדברים. נד, עוד בזמנו כימין המלך, מספר לאריה בטירה במעלה המלך על העתיד שלה או הגרסה הווסטרוזית לחלום האמריקאית: את תתחתני עם איזה לורד, יהיו לך ילדים שיהיו אבירים וטירה וכו' וכו' ואריה פותרת אותו במשפט: No, that's not me (לא, זו לא אני). כלומר זה לא העתיד שהילדה הקטנה הזו ראתה לעצמה שם בעונה הראשונה. אז עכשיו, אחרי כל מה שהיא עברה, בעונה השביעית, מבינה אריה שאולי לחזור הביתה, ולהתברגן וללבוש שמלות כמו אחותה סאנסה, זה לא היא, ושורת הדיאלוג מתייחסת למעשה אליה. יכול מאד להיות שהאיחוד המרגש בוינרפל יאלץ להמתין קצת?
הכל מתנהל על מי מנוחות פחות יותר, אנחנו בטוחים בתוכנית של דנירז וטיריון ועכשיו אנחנו מפליגים בבטחה להוצאה שלה לפועל. יארה ואילאריה מתחילות להתקרב בבטן הספינה ומיד מתחילה סצינת קרב אדירת מימדים כאשר צי ספינות הענק של יורון תוקף. בסצינת קרב מדממת, עמוסת ניצבים, ספינות אש ומים מאזן הכוחות בין הממלכות מתחיל להשתנות, ואנחנו צופים למעשה בקרב הראשון במלחמות האדם בעונה הזו.
יורון ויורדי הים שלו מצליחים לבצע מארב מוצלח לצי הקטן פיזית ומספרית של יארה ותיאון. לוקחים בשבי את אילאריה מרטל ואת יארה גרייג'וי. יורון גובר על יארה, תופס אותה ומקרב את להב הגרזן לגרונה ומאתגר את תיאון להצילה. מסביב הכל בוער, ספינות עולות באש, טבח נוראי משום מקום, אחותו הגדולה בידי דודו, ומה יעשה תיאון, הנסיך לבית גרייג'וי, דמות שעברה כל שיא ושפל שיש לעולם של משחקי הכס להציע? יקפוץ למים ויברח. אולי הוא נחשב לפחדן כעת, אך מנוסתו הצילה את חייה של יארה (לבינתיים) ויש לו בת ברית עם שלושה דרקונים וצבא ענק. לפעמים עדיף להפסיד קרב מאשר מלחמה.
אם כך, Stormborn הוא אולי מושג המתייחס לדנירז אשר נולדה ביום סוער. אבל הוא מציג את הולדתה של המלחמה ואת הקרב הראשון בים. בכך העונה הזאת הופכת להיות עונה נשית במיוחד: סרסיי במעלה המלך, דנירז בדרגונסטון, סאנסה בוינטרפל, אולנה טיירל בהיי גארדנס, אילאריה, יארה, מליסנדרה. הכח הנשי עולה ומלחמת המלכות התחילה. איזו התרגשות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה