קומיקס, על אף היותה מדיה גרפית מורכבת ועמוקה, מתמודדת עד היום עם דעות קדומות ותפיסות המנמיכות ואף מבזות אותה. לרב מאנשים שלא מכירים אותה לעומק; טענות כגון ילדותיות, זילות וחוסר מורכבות נובעות עקב ההתעסקות המובילה את המדיה הנהדרת הזו- גיבורי על. נושא אשר לרב משויך לילדים ונערים צעירים, לרב זכרים, לרב חנונים בודדים המחפשים ישועה בדמות גיבורי העל הכל-יכולים שתמיד מצילים את היום.
בזכות תפיסות ארכאיות (וחיצוניות למה שקורה בפועל) אלה מצליחה הסדרה Heroes in Crisis להיות כל כך רלוונטית לחיינו, לטעמי אף ניתן להכתירה כקאנונית. המיני סדרה הזו, בת תשעת הפרקים, מצליחה ליצור סיפור עדכני, חכם ומרגש סביב נושא הפרעת דחק פוסט טראומטית (בקיצור פוסט טראומה) אך הפעם לא בקרב חיילים וחיילות, אלא בקרב גיבורי על.
הכותב טום קינג, לשעבר קצין מבצעים ב CIA, מצליח לטוות סיפור אשר מכפיף את אותן תפיסות ודעות קדומות השייכות לקומיקס למישור אחר, הפוסט טראומה בקרב לוחמים. נושא אשר זוכה לסוג של הכרה וקבלה רק בשנים האחרונות, ועדיין לא זוכה להכרה בצורה מספקת. לא מהממסד הממען להכיר ולא מהציבור הרחב אשר נושא עמו דעות קדומות הנסובות סביב חולשה, פחד ואי יכולת להתמודד עם אירועים מורכבים, וחוויות מסכנות חיים. שלא לדבר על שמאלנות לא עלינו.
במרכז העלילה של Heroes In Crisis פרשת רצח, או ליתר דיוק טבח, הנעשה בכמה דמויות במתקן להתמודדות עם מצבי פוסט טראומה המיועד לגיבורי על. מתקן סודי ומסווג זה עונה לשם Sanctuary (מקלט) אליו מגיעים גיבורי וגיבורות על אשר חוו חוויות מורכבות ומסכנות חיים.
אל המתקן הזה מגיעים גיבורי העל במטרה לעבד את תגובות הדחק בעזרת מציאות מדומה ושיחות מול מטפל. כל גיבורי העל המגיעים לעבד את חוויותיהם זוכים באנונימיות ומקבלים מסיכות מוזהבות וגלימות לבנות אחידות. מבחינה עלילתית אנחנו מחפשים את הרוצח. אך לכל אורכה של הסדרה נשזרות עדויות אינטימיות ביותר של גיבורות וגיבורי העל שונים מיקום DC אשר נחשפים במהלך טיפולים פסיכולוגיים במתקן מול מטפל, אותו איננו רואים כלל.
המטפל הוא ישות אינטליגנציה מלאכותית המורכבת משילוב של הטכנולוגיה הקריפטונית שהביא סופרמן עם התכנות של באטמן והחמלה של וונדר-וומן. האב, הבן ורוח הקודש אם תרצו. והגיבורים מביטים בעיניים ופונים, מבעד לקיר הרביעי, ישירות אלינו הקוראים ומשתפים אותנו בחוויות מורכבות ואינטימיות מחייהם כלוחמים ולוחמות.
מעבר לזה, הסדרה הולכת רחוק יותר ונכנסת ממש לתוך סשני המציאות המדומה בהם מעבדים גיבורי העל חוויות מורכבות במתקן. חלק חוזרים אל האירוע בו נפצעו בצורה קשה, חלק מציגים את העבר שלהם לעומת ההווה ואנו נחשפים לתהליך שעברו מאלימות לקבלה עצמית וחלק מבקשים לחזור אל עברם בו הם יכולים לדבר עם הולוגרמות של יקיריהם שאבדו ולעבד חוויות מורכבות או לומר דברים שלא הספיקו.
בדיוק בנקודות האלה נמצא כוחה של הסדרה. טום קינג, יחד עם קליי מאן המאייר, מבצעים עבודת אומנות מורכבת המצליחה לרתום את הצורה ואת התוכן לכדי הלימה מרהיבה המרוממת את הסיפור ולוקחת לגבהים ומוסיפה לו מורכבות עלילתית ותמטית. האומנות מצליחה לשלב בכל גיליון בין התמה הכללית של הפרק העדויות אשר מעבות ומחדדות את הסיפור ומצליחות להעמיק את הדיון על נושא הפוסט טראומה, שלביה השונים והתמודדויות הסובייקטיביות לכל דמות.
התפתחות הסיפור אינה ליניארית ומתייחסת לזמן, כיאה לתסריטאות מוצלחת, ככלי מרכזי בהתקדמות. העלילה נאה אחורה וקדימה בזמן בכדי להגדיל את המתח ואת תווך הסיפור אלינו הקוראים, בדומה לתודעתם של אלה המתמודדים עם פוסט טראומה. אתה אף פעם לא יודע אם החוויה מקורה בהווה, או סוג של פלאשבק מציאותי ומסויט, וכך גם בקו העלילה המתקדם בקצב איטי עם אורך נשימה מרשים ומאופק.
סימון החשודים הראשונים מתבצע מוקדם במהלך הסדרה, אך די באמצע שלה מתגלה כי הרוצח הוא אחד מגיבורי העל אשר שהה במתקן. גיבור על אשר חווה מוות של קרוביו באירוע טראגי בלתי נתפס. ואם לא די בסבל האישי שלו, השהות במתקן גורמת לו לחוות בדידות קיצונית. אך המי, הוא לא הסיפור המרכזי לטעמי. הלמה הוא העניין העיקרי. שליטה היא אחת התמות המרכזיות הנידונות בסדרה. אחד מהמפתחות לטיפול פסיכולוגי מוצלח בטראומות הוא ההכרה בכך שאין לנו יכולות לשלוט בהרבה משתנים בסביבתנו. וכאשר הסביבה שלך היא שדה קרב עוין, יכולת השליטה מצטמצמת עוד יותר.
כאשר אתה גיבור על, הכוח אשר נמצא ברשותך הוא כמעט אין סופי, במיוחד שאתה דמות קומיקס מצוירת אשר מוגבלת רק על ידי דמיונו של הכותב ויכולת הציור של המאייר. להבדיל, חיילות וחיילים לוחמים אוחזים גם כן בכח רב, בין אם מדובר בנשק, או בכלי לחימה משוכללים יותר. אך עיקר כוחם הינו ההרשאה לבצע משימה, לפעמים בכל מחיר.
כוח, כפי שלימד אותנו גיבור על מסיפור אחר, בא עם אחריות גדולה. קינג מוסיף כאן את אלמנט השליטה בכח, אדרבא כשמדובר בכח-על. חשבו על כמות העדינות שדמות כמו סופרמן צריכה להפעיל כשהוא לוחץ לאדם רגיל את היד. השליטה הזו דורשת תעצומות נפש ומעלה שאלות מוסריות כבדות, אשר לעיתים מקשות על ההתמודדות עם אירועים הנובעים משימוש בכח.
הסדרה Heroes in Crisis זוכה לשמה ולא בכדי. היא מצליחה לבנות בצורה מושכלת את המשבר של דמות אחת. משבר המוביל אותה לאירוע קיצוני ומדמם. אך במהלכה אנחנו לומדים איתה איך אפשר למנוע מאחרים לחוות את אירועים אלה, ומה נדרש כדי לצלוח את המשבר.
חזרתם של לוחמים ולוחמות אמריקאים הביתה, אשר חוו אירועי לחימה מורכבים מעבר לים מציפה את הסוגיה של ההתמודדות עם פוסט טראומה בחברה האמריקאית ואפשר לראות את זה בכמה וכמה סרטים שיצאו בשנים האחרונות בהם: American Sniper ו- Billy Lynn's Long Halftime Walk. אין כמו תרבות פופלאריות בכדי להוות אצבע על הדופק של הנושאים המעסיקים חברה.
רתימת דמויות מתילוגיות מהקומיקס המיינסטרימי האמריקאי להתמודדות עם נושאים עדכניים היא תמיד מרתקת. היכולת להזדהות עם דמויות הנתפסות כטוב מוחלט המתמודדות עם משברים נפשיים פנימיים, ולא חיצוניים דוגמת פלישות חייזרים או סופר-נבלים, מעמיקה את היכולת שלנו לדון על תפיסות תרבויות בחיינו ולשאול עליהן שאלות מהותיות על חיינו כבני אדם.
ההתמודדויות של לוחמים עם ההשלכות של אירועי לחימה- ותהיה הסיבה שהביאה אותם למקרי של הלחימה אשר תהיה- חייבת להיות חלק אינטגרלי ובלתי נפרד ממערך השחרור, בכל ארגון לוחם, צבאי, משטרתי וכיוב'. לא חייבים בשביל זה טכנולוגיה קריפטונית ואת החמלה של וונדר-וומן, אלא תפיסה ארגונית מתאימה. התועלת הכרוכה בשחרור הנפשי הזה, תעלה על כל עלות, אשר עלולה לגבות מחירים נפשיים וגופניים עתידים מגיבורי העל שלנו, וסביבתם.
בסוף ספטמבר, לקראת החגים, יצא אוגדן הסדרה בכריכה קשה, ולטעמי זו קריאה חובה לתקופתנו. סדרה אשר תגרום לכם להנות מסיפור גיבורי על עמוק ומרשים, המציג דימוי מעניין על ההתמודדות עם פוסט טראומה.
Heroes In Crisis 1-9# written by TOM KING art by CLAY MANN Travis Moore, Lee Weeks, Mitch Gerads, Jorge Fornes DC Comics
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה